Zorgprofessionals lopen dagelijks tegen grote en kleine dilemma’s aan. Wat is een dilemma eigenlijk? Een vraag of probleem kun je oplossen. Door het op te zoeken, aan iemand te vragen of erover te leren. Een dilemma is een ervaren probleem waar geen goede uitweg uit lijkt te zijn, omdat meerdere waarden in prioriteit met elkaar concurreren.
Bijvoorbeeld: je wilt als zorgprofessional graag zorg bieden die voelt ‘zoals thuis’, maar dat botst soms met de regels voor hygiene en veiligheid. Of als cliënt vind je de manier waarop je aangeraakt of gewassen wordt niet fijn, maar je durft dat niet te zeggen, omdat je ziet hoe druk de zorgprofessionals zijn en je bent bang dat de andere zorg die je krijgt ook minder wordt als je er iets van zegt. Of een collega discrimineert, maar je wil het niet met diegene of de leidinggevende bespreken, om de sfeer in de groep niet te verpesten en zelf geen mikpunt te worden.
Hoe kaart je dit soort dilemma’s nou aan? Hoe ga je ermee om? En wat leer je ervan? Hiervoor is een routeplanner gemaakt, die tips geeft om dilemma’s bespreekbaar te maken. Of dat nu gaat om dilemma’s bij cliënten of naasten, in het team of met je leidinggevende.